torsdag 4 februari 2021

6 kg ner...

Jag ställde om kosten något vid nyår...  Jag har slutat med godis.. chips..glass.. fikabröd och öl.. Till frukost undviker jag bröd och äter kvarg eller havregrynsgröt istället.. ibland kan det bli en burk makrillfile och en banan.. eller en näve nötter och en proteindrink... Lunch och middagsmat äter jag som vanligt nästan.. försöker undvika pasta....och lägger till grönsaker vid varje måltid.. bönor.. linser och diverse kålsorter. Blir jag sötsugen så dricker jag citronvatten eller så äter jag några torkade fikon eller aprikoser.  Någon dag har jag kännt mig lite svajig i kroppen.. och då har jag ätit lite extra. Normalt sett brukar jag äta runt 6000kcal per dag och nu har jag ätit 2000-2500kcal så det är en stor skillnad i energiintag..  Men med överskottsfett på kroppen så lär det ju inte vara någon större fara.. 1kg fett på kroppen motsvarar 7000kcal så vill man gå ner 1kg i veckan så får man minska sitt totala energiintag med 1000kcal per dag. Energiintaget räknar jag ganska grovt men 1gram kolhydrater innehåller 4kcal, 1gram protein innehåller 4kcal och 1gram fett innehåller 9kcal. 100gram kött /fisk/ägg blir således 400kcal... I början av en viktnedgång så går det fort.. det beror oftast på att man tappar vätska när man slutar med socker..  Från 109kg till 103kg har jag gått ner på 35 dagar.. och utan någon direkt träning...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar