torsdag 22 oktober 2020

gåsmorgon..

Igår testade jag att jaga gås... Jag maskerade mitt liggömsle och ställde ut mina bulvaner.. Klockan var bara 0700 så det var klart i mörkret.. Klockan gick och då gässen var där vid kl 0800 igår så borde de komma strax.. men klockan blev 1000 utan att en enda gås dök upp... Skumt? Jag gick in på gården och sköt några duvor och en skata istället.. Bonden sa att de sett en grävling vid fodret häromdagen.. den fick jag gärna fånga... de hade även sett en mink.. jag sa att det var nog en iller för jag har sett flera där.. En iller är bra att ha mot råttor och möss så har man inga höns och en massa spannmål lagrat så är det bättre att låta den vara. Jag åkte vidare bort till majsfältet... Hunden var ju med då lagkravet på hund finns vid gåsjakt.. Gåsen väger mer än hunden men hon kan fånga och hålla en gås, och framförallt hitta den om den mot förmodan skulle försvinna på ett helt öppet fält. När jag kom till majsfältet så såg jag vart gässen tagit vägen.. de satt där på det nyskördade.. Jag tog terriern och gick ett varv runt majsen som stod kvar.. Skulle hon markera gris så visste jag ju att de fanns kvar där.. men det verkade dött. Jag åkte hemåt efter att ha plockat några bärkassar med majskolvar.. När jag kom hem hängde jag kolvar på tork och gav alla kaniner varsin majskolv. Även mina fåglar fick majs.. jag täljde loss kornen med en morakniv... Majskolvar blir för övrigt fin halloween dekoration..  Jag hann inte mer än att sätta mig så ringde bonden igen.. Dags att skörda det lilla fältet närmast gården.. jag åkte tillbaka och satte mig i mitt torn i beteshagen...och jag blev omringad utav nötkreatur...  Tröskan körde varv på varv men det kom inte ut några grisar.. Kvar på marken ligger massor utav spill..och hela majskolvar så grisarna borde gå där ett tag framöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar