tisdag 18 augusti 2020

vakat

Satte mig i vaktornet kl 2100.. Bonden hade sagt att det skulle bli skitjakt så det hoppades jag på. Framåt kl 2230 hörde jag en räv skälla.. sen hördes en fågel skrika.. En fladdermus flög förbi utanför skjutgluggen..  Jag hörde hur nåt sprang i spannmålen.. och strax efter hördes en gris grymta... minuten senare stod det en gris 10m bort framför gluggen.. Jag tog upp bössan och den vrålade till..jag tänkte att nu fick den vittring.. den stegade in i mörkret och strax därefter fick jag syn på en ny gris.. så jag sköt den istället. Den föll på platsen..eller iallafall trodde jag det. Det prasslade då och då.. dödsryck? eller polarn som smög runt? Jag ringde bonden som kom ner med traktor.. gott med bra belysning.. Och mycket riktigt så låg grisen där jag trodde.. en galt på runt 80kg?  När jag körde upp från åkern stod det folk på gården där jag kör igenom.. det var de nya gårdsägarna som hört skottet och fattat att det blivit något när de såg traktorn åka ner.. De tyckte att grisen var cool och frun gissade på att den vägde 150kg... nä sa jag.. runt 80kg kanske... När jag kom hem fick jag spola grisen då den hade gyttjebadat.. den hängdes därefter upp i garaget och flåddes.. jag stänkte på ättika. Direkt nu på morgonen styckade jag upp och la delarna i kylen.. att möra kött i 20 plusgrader är inget vidare..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar