onsdag 10 juni 2020

makrillfiske..

Jag och farsgubben begav oss ut på makrillfiske idag. Vi sjösatte i Gottskär..
Vi körde en tidigare beprövad teknik.. trolling med djupgående vobbler och upphängarfluga. Jag körde en blå bomber och farsgubben en vit/grön/grå bomber..  Vi såg att det låg båtar och måsar en bit ut..så vi styrde ditåt.. Hamnen var full av maneter och en bra bit ut var det tjockt med maneter..men så fort de glesat ut så skickade vi ut våra drag. Vi körde inte många meter innan fisken började nappa.. stora fina makrillar på 7-8hg..  De allra minsta släppte vi tillbaka...De fick inte några fiskar ifrån de andra båtarna som låg och meta och pilka. ..endast en gubbe såg ut att dra fisk av allihop. På ca 3h fiske hade vi 42 makrillar och kände oss nöjda.  Måsarna fick en del av renset men det mesta tog jag med till rävåteln. Snart dags att skjuta av årets rävar.. Jag skänkte några makrillar till en hönsbekant och några till bonden också... och jag stekte en hel del till middag..så gott med färsk fisk!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar