måndag 9 september 2019

plockat svamp..

Jag och kompisen tog en svamprunda på förmiddagen. Det var riktigt givande. Jag hittade blek taggsvamp, trattisar, gula kantareller, karl johan, rödbrun stensopp och svamp i mängder.. Vi gick på en mark som angränsar till min jaktmark.. det var intressant att se mängden vildsvinsbök på den delen av skogen.. Älgflugor fanns det gott om också.. kompisens blåa tröja tycktes dra till sig dem, han hade hundratalet flugor på sig när jag endast hade 10 st... Grönt verkade således vara mycket bättre.. Vi fyllde en bärkasse var med gula kantareller, jag rensade hälften av mina och gav morsan resten.. Till middag passade jag på att göra en rådjursgryta med svamp... gud så gott! Sen har jag förvällt en gryta med svamp för infrysning i portionspåsar... Rödbrun stensopp är lite lustig för den blir läskigt grön vid kokning... men det är ofarligt.
Här är kort på flugsvamp( oätlig!) och ett kantarellbestånd(sned bild)....samt vildsvinsbök..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar