söndag 15 september 2019

gårdagens grisvak..

Åkte upp till polaren igår kväll.. Var på plats vid 1800.. Kompisen tog passet vid trefoten, jag tog det täta passet i granplanteringen och på åkern satt en tredje skytt. Spridaren drog igång 1845... och man hoppar till lika mycket varje gång...  Vid 1930 började det mörkna och kompisen hade en dovhind med kalv framme på åkern.. Vid 1940 hördes en smäll.. kompisen hade en griskulting framme men det visade sig senare ha blivit en bom.. Vid 2000 började nåt röra sig vid mitt pass..en räv?? konstig svans? skabb? men huvudet såg ut som på en katt?  smal hals... den rörde sig inte som en räv eller mård... käkade majs dessutom??? kunde ju inte skjuta när jag inte kunde begripa vad det var.. en lokatt???  Plötsligt började det knaka i buskaget.. djuret pep iväg och en hel flock grisar brötade fram.. De grymtade..vände på stenar och knuffades... 10 stora nöffar!! Jag fick upp bössan och skulle försöka utse ett lämpligt offer.. ingen tydlig galt så det gällde att kika efter spenar... men plötsligt fnyste en till.. och hela gänget sprang bortåt.. ljudet av klövar var tydligt och i ljusskenet såg det ut som en flock älgar drog iväg.. inga dåliga grisar!  Jag satt kvar...de hade väl fått vittring utav mig.. kompisarna smsade att de skulle bryta 2130 så jag gjorde likadant.. Nästa gång ska tjärsprayen med! och så hoppas jag på vindstilla....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar