fredag 30 augusti 2019

vakat gris..

Åkte hem till kompisen för att vaka gris. Jag var uppe hos honom vid 1930.. Han var ute i trädgården med sin fru och sin son, grisarna hade varit i blomrabatterna vid husknuten.. frun i huset var måttligt road. Jag åkte bort till vakpasset och satte mig.. Det började knaka ganska omgående.. så det var spännande. Efter en halvtimme fick jag syn på nåt.. en älg! Den passerade passet och lät sig fotograferas.. Den verkade gå uppför berget där jag satt.. knakande fortsatte..Den lät högre och närmre.. jag tittade ner på åteln och fick se nåt röra sig.. griskultingar... 2 st.. Jag väntade en stund och hoppades på att nåt större skulle komma fram.. men sen beslutade jag mig för att ta den största av de 2 .Pang sa det och en kulting kom rusande uppför slänten och vidare bort. Jag hörde av mig till min kompis och han kom efter 20 min.. På skottplatsen låg det en redig blodsträng.. och ungefär 7 m bort låg grisen.. En liten på 20-25kg max.. Jag flådde och tog ur den sen bar det iväg hemåt.. på vägen hem höll jag på att köra över en räv..det gäller att köra försiktigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar