söndag 18 augusti 2019

gårdagens vakpass..

Åkte upp till kompisens mark igår kväll.. En kille som jagat hos kompisen i flera år skulle sätta sig i sitt nybyggda torn. Jag tog kompisens pass på ett berg.. Klockan var 1950 när jag satt redo.. Vid 2015 såg jag nåt röra sig 100m bort... Det visade sig vara en bock som passerade längs stigen bakom.. Den fortsatte förbi och jag kunde inte låta bli att skjuta den när den kom upp mot berget där jag satt..  Hållet var kanske 25m och den visade bredsida.  Skottet gick och bocken sprang ett litet varv innan den försvann vid en björk. Jag smsade kompisen.. tydligen hade han gris framme på sitt pass men de smet när jag sköt. Jag hörde av mig till kompisen som äger marken och han kom förbi.. vi gick och kollade skottplatsen och där fanns blod.. och bocken låg vid björken. Perfekt träff rätt genom lungpartiet.. När vi bärgade bocken hörde vi en smäll.. sen kom sms.. gris ligger. Det blev en lyckad afton...kompisens gris vägde runt 50kg skulle jag gissa. Vi flådde och tog ur djuren..som nu blir fina middagar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar