lördag 25 maj 2019

bryggt öl..

Igår kväll brygde jag öl.. Jag hade en köpt en ekologisk pilsner malt och humle "northern brew". Det första jag gjorde var att rengöra alla prylar med desinfectionsmedel.. Sen fyllde jag 6 liter vatten i en kastrull.. rörde ner 2 kg krossad malt.. för nu skulle det mäskas..innehållet värmdes till 64 grader.. men det var inte det lättaste.. ibland gick det ner till 60 och ibland upp till 68 grader.. men mestadels låg det på 64 grader under en timme. Jag silade mäsken och lakade ur malten med extra kokt vatten..totalt 3 liter..nu hade det blivit en vört.. Kornresterna som nu kallades drav hälldes i en påse.. det ska bli grisföda.. Jag fyllde på med mer kokt vatten, 3 liter och kokade upp vörten till 100 grader.. tog väck det värsta skummet i början av koket.. Efter 5 minuter tillsatte jag bittergivan.. det fick bli en matsked northern brew pellets.. Våg behöver jag investera i ! Efter ytterligare 40 min tillsatte jag smakgivan.. 2 matskedar northern brew pellets.. och när 55 min gått tillsattes aromgivan...ytterligare 2 matskedar med northern brew.. Efter 60 min ställdes kastrullen i ett isbad. När tempen gått ner till 20 grader så silade jag bort humlen och samlade vörten i en jäshink.. Därefter vispade jag ner syre i hinken och tillsatte ett paket jäst.. ett rött paket men nu glömde jag namnet...  Locket trycktes på och jäsröret fylldes med rengörningsmedel...  3v beräknar jag att det ska stå och jäsa innan det är dags för flasktappning.. Ska bli spännande att se vad resultatet blir.. Flaskor ska jag få utav en bekant...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar