måndag 14 januari 2019

Röjt sly, tjärat och åtlat..

Idag åkte jag iväg till en utav mina åtlar.. En gammal åtelplats som jag underhållt sen 2010? Men förra vintern vakade jag inget där då björksly tagit över framför tornet..men jag åtlade med flera sopsäckar kanadagäss och vid älgjakten hamnade en hel del där... Jag hade med mig en såg och fällde sly så jag fick en fri gata framför tornet på 40-50m..  Riset lades i högar med jämna mellanrum så att vilt som passerar väljer att göra det med bredsidan mot mig.. Till höger framför tornet är det ganska glest med träd så där går det skjuta rätt bra. Och till vänster gjordes en öppning på 2 m så att man kan se när nåt kommer. Jag hade med mig köttslamsor som klämdes in under åtelstegen.. Ett hjortskinn trycktes in under en rishög.. En påse utrensade grejer från skafferiet hade fått följa med också.. linfrön, linser, matvete, havregryn mm.. Detta hälldes i min rulltunna.. men även i rishögarna för att locka sork och möss. Ett träd på vardera sida åteln tjärades.. dels för att dölja vittring men även för att locka eventuella grisar.. Jag sprayade lite tjära vid tornet också. På detta ställe låg det skapligt med snö.. månen är halv för tillfället så lite mer snö och lite mer månsken så går det vaka. På vägen hem från denna åtelplats så passerade jag mitt välanvända vaktorn, en påse kattkulor ströddes över en större yta.... räven borde ha
pyssel en hel vecka.. Nu hoppas jag på snö i veckan!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar