söndag 23 december 2018

misslyckad kråkjakt..

Tog med mig broder Tuck till bondgården i morse.. Vi ställde ut bulvaner vid fodret och tog på oss snödräkt och ansiktsmask.. Sen ställde vi oss med ensilagebalar i ryggen.. och framför oss låg det en lång foderkorv.. Det borde bli en hel del skjutet tänkte jag.. Vi hörde att kajorna var på gång.. men broder Tucks bössa krånglade så han skulle visa mig nåt.. I samma sekund som Tuck gick till mig så kom 2 moln med kajor.. säkert 500 fåglar. Kajorna flög givetvis åt nåt annat håll istället. Vi stod kvar men de fåglar som kom flög högt eller över bebyggelsen..  En gubbe kom gående i vår skjutriktning så vi fick pausa lite.. givetvis kom 50 fåglar inom skotthåll där gubben gick..
Vi stod kvar men efter 3h gav vi upp.. Vi testade att trampa hare på bondens åker utan resultat. Sen åkte vi ner till vaktornet och kollade åteln.. Räven hade vart där inatt igen.. Vi åkte förbi bondgården igen och som jag trodde så hade kajorna invaderat gården så fort vi lämnat. Vi parkerade och jag tog bössan på nytt.. Borta i hästhagen hade det landat 100 kajor.. Jag gick dit och lyckades skjuta 1 kaja i flykten.. Då slapp jag gå hem tomhänt..... Nästa gång hoppas jag att det går bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar