torsdag 16 november 2017

Skogen med stövarn.. 9h

Släppte stövarn på samma ställe som igår. Han sökte ut ett varv och kom tillbaka. Vid konstgrytet sprang han ner och nosade vid öppningen.. Jag satte mig en bit ifrån och han sprang ännu ett varv. När han kom tillbaka så fortsatte vi mot åteln. Även här sprang han en vända men kom tillbaka och började gnaga på några gåsben.. Han gick ner vid åteln och körde nosen i backen.. sen försvann han över kullen och bortigenom.. Nu gick det fortare och troligen var han efter nåt.. Det kom närmare och drevet gick genom de täta granarna.. runt ett tjärn och in i nästa tätning.. Jag förflyttade mig en bit och drevet passerade på 100m..  Nåt rådjur syntes inte till..  Drevet gick bortåt igen.. och vid en grusväg vände det runt efter en bit på vägen. Jag förflyttade mig på nytt för nu var hunden 700m bort.. Jag ställde mig 60m från tjärnet och nu var hunden 500m bort.. Drevskallet ekade och nu får jag se vad han driver.. Men hunden dök upp och något drevdjur fick jag inte se.. Antingen var det långt före eller så var det en hare eller räv som smitit förbi i ljungris och tuvor..  Drevet gick bortåt ett sprängstensfylle.. det stod stilla en liten stund men sen vände det åter.. och ut på grusvägen.. På grusvägen gick det undan och fortsatte genom vägtunneln.. Jag sprang mot bilen och ringde farsgubben för att se om han kunde ta jycken före mig. Stövarn fortsatte ner i kanten på ett tjärn och farsgubben lyckades att fånga in honom. Drevet varade i 1.5h.. och med stor sannolikhet så var det en hare... 1.3mil i benen idag.. Nu får snön komma tycker jag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar