måndag 13 november 2017

Skogen med stövarn 6h

Idag gick jag och broder Tuck till skogen med stövarn.. Vi släppte stövarn i början av marken och rörde oss sakta.. Framme vid åteln satte vi oss och lät stövarn söka ut flera gånger. Han stack iväg 300-500m per gång men kom åter.. På sjön hade isen börjat lägga sig i kanterna.. Vi gick ytterligare en bit och stannade till för att plocka svamp.. Stövarn var nåt på spåret.. men även denna gång höll han sig 500m bort och sökte runt innan han kom åter. Vi gick några hundra meter till in i marken.. Stövarn stack på nytt.. En stund senare kom han tillbaka och vi bestämde oss för att gå och grilla vid sjön. När vi kommit halvvägs så hoppade stövarn in i skogen.. Han stack förbi åteln.. rundade ett tjärn och fortsatte 900m bort. Nu borde han vara efter nåt.. det vänder väl? Så vi började med brasan. På pejlen såg jag att han började springa längs grusvägen.. och framme vid vägtunneln så smet han över till andra sidan stora vägen. Det blev en språngmarsch på 1km med bössa och packning
fram till bilen. Jag körde efter hunden och fick syn på honom i en trädgård. Jag ropade men han stack vidare. Han sprang förbi ett tjärn och bort till ett hus. En hund skällde och stövatn vände åt mitt håll och lät sig kopplas. Jag körde tillbaka till brasan och nu var korven varm.. Det blev en lagom jaktdag.. 1.6mil i benen på stövarn..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar