torsdag 30 november 2017

Gillrat 2 mårdfällor..

Markägaren hade sett mårdspår vid den gamla stentippen häromveckan. Spåren fanns i närheten av grytet som finns i tippen.. Det grytet bebos av grävling men där vågar man inte släppa hunden.. det fanns även gott om rävspår i den frusna mossmarken. Jag tog med mig 2 mårdfällor och ett paket dadlar.. det var vad jag hade lättåtkomligt för tillfället. Den ena fällan satte jag upp mellan 2 större träd och då den var betesgillrad så tryckte jag dit en dadel. En trädstam fick bli spång upp från marken.. Fällan täcktes med granris.. Den andra fällan sattes i en granridå knappa 100m ifrån.. Mården gillar tät terräng.. Den fällan var trampgillrad så betesrummet fylldes med dadlar.. Jag hann inte sätta någon spång upp till fällan men det kan jag göra nästa gång. Fällorna behöver bättre bete.. kött och fjädrar och honung.. Men nu är 2 av fällorna ute iallafall..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar