söndag 27 november 2016

Gås och kråkjakt..

Min nya bekantskap bjöd på jakt under lördagen men då jag sköt en älg så fanns det inte tid till det. Istället bjöd jag på jakt under morgonen idag.. Vi träffades strax före 7...  Vi hade med varsin uppsättning grejer... gömslen och bulvaner.. jag hade med kråkbulvaner utöver gåsbulvanerna..
Efter att vi gömt våra gömslen ordentligt och ställt upp bulvanerna så var det bara att vänta..
Först kom kråkorna och jag fick ner en ganska omgående.. men det krävdes 2 skott.. Min kompis bommade en kaja.. Och något senare fick jag ner ännu en kråka.. Gässen transportflög förbi utom räckhåll.. framåt 9.00 nåt sånt så kom en mindre flock farandes.. och landade bakom oss.. ytterligare en omgång kom insvepandes fast i riktning mot husen.. bara att avstå.
Vi reste oss upp och flyttade våra gömslen.. nästa flog kom in perfekt och jag sköt en och kompisen 2..  Några fler skottchanser blev det inte.. även om säkert 100 fåglar dykt upp totalt.. Nu vet vi bättre till nästa jakt hur vi skall placera oss på åkern..
Gässen tog jag med hem och de har tärnats upp till fina små grytbitar.. fick tips om att koka dem i cider..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar