torsdag 21 januari 2016

misslyckad jakt..

Var hos bonden klockan 0800.. Han skulle blanda foder så jag ställde mig bakom gården. Ställde ut mina bulvaner..och satte mig mellan några balar. Fåglarna samlades uppe på silon och i grannens träd.. En kaja kom flygande..jag svingade bössan och sköt..bom...Den flög för högt..en kråka kom flygande och även den bommades.. Resterande fåglar flög över på riktigt hög höjd. Jag gick ut på åkern istället och riggade bulvanerna vid ett träd. Men det kom inga..alla fåglar flög kring silon. Jag gick för att se om de var klara men de hade att göra ett tag till. Jag ställde mig bakom en foderkorv och lyckades skjuta en skata. Det flög över några fåglar i andra änden av korven så jag gick ditåt..givetvis flög fåglarna över där jag stod förut! Bonden verkade klar med fodret så nu gick jag till silon. En flock duvor kom farande och jag sköt en. En stund senare fick jag ytterligare en duva. En skata kom flygandes och landa i ett träd framför mig..det fick den ångra. Ännu en duva kom inom skotthåll och föll. Men nu var bonden tillbaka och började lasta balar.. Lika bra att packa ihop.. Jag gick till kullen där jag vakar räv och satte upp mitt gömsle.. samt kastade fåglarna till räven. Räven hade gått runt i snön och letat hundmat..den hade traskat lite varstans på gården mellan foderkorvarna också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar