lördag 15 mars 2014

Rävjakt "sista chansen"

Sista rävjaktsdagen på säsongen... Bäst att ge sig ut... Dagen till ära var jag inbjuden som gäst på en mark med flertalet gryt, runt 900ha i blandad terräng. Tydligen skulle 4-5 stövare vara i farten under dagen..men så blev inte fallet..vi fick nöja oss med 2 smålandsstövare. Trots att jag klätt mig för vinterväder så blev det kallt på passet, vinden låg på hårt. Den ena stövaren fick upp och började driva..det blev tappt några gånger men hunden ringade och tog upp på nytt. Det visade sig senare att det var hare hunden drivit. Vi gjorde ett nytt släpp på en höjd där rävarna brukar gilla att ligga.. Det dröjde inte länge innan drevet var igång..det gick rakt emot en passkytt men vände då vinden låg fel..drevet drog senare iväg och hunden fick tappt..hunden gick i bakspåren och stoppades på löpan.. Vi beslutade oss för att kolla läget i ett jättegryt på marken.. Jag hade ju grythunden med mig..vi traskade genom terrängen en bra bit innan vi nådde målet..en kulle ute bland mossmark..flera rejäla öppningar. Vi ställde oss på ovansidan och släppte hund.. Hon sprang mellan hålen och nosade..ville inte dyka ner så jag fick gå fram och visa in henne..men det var ingen idé..grytet var tomt.  Vi nöjde oss för dagen och for hemåt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar