lördag 19 januari 2013

Kallt idag..

Idag var det minst sagt kyligt...16 minusgrader när jag steg utanför dörren.. batteriet i bilen var stendött..  blev till att låna bil för till skogen skulle vi..jag och jycken.. Började som vanligt med att kolla läget vid åteln.. där var det vältrampat minsann av kråkfötter,räv,rådjur,möss och ekorrar.. två korpar lyckades vi skrämma iväg också.. passade en stund vid åteln men jycken var helt till sig av alla dofter och sprang kors och tvärs.. när vi väl gick ifrån åteln så flög det ner två nötskrikor mot den...de fick vara för idag..  vi begav oss sen långt ner i skogen för att vittja mårdfällorna.. en hel del rävspår kring varje fälla var det.. betena var kvar och fällorna gapade tomt..endast en fälla behövde betas om pga mössen.. musspår fanns det nästan överallt idag,kan bero på att vi undersökte ett bergsparti med massvis av sten och håligheter..idag hade jycken verkligen gott om energi och fart, inte ett skrymsle missades av hennes nos, rävspåren var väldigt intressanta tyckte hon..måtte vi hitta en räv snart..då blir det action!!
Vi kollade av ett gryt idag också men där var ingen hemma..de ligger väl ute i sånt här vackert solsken som vi haft idag men man vet aldrig, en snubbe som jag pratat med hade haft 4 rävar inne i ett gryt i kalasbra väder..  Tjädern hade traskat längs med grusvägen och ätit grus i kanterna där marken inte var snötäckt..
Jag tog några kort på min vältrampade åtel..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar